Omdat we merken dat sommige van onze groepen die aan voedselhulp doen in de problemen komen met hun voorraad, gaan we op zoek naar oplossingen. We maakten een voorbeeldbrief op waarin we warenhuizen of handelaars oproepen om mee na te denken over hoe we dit tekort kunnen oplossen.

Je kan de brief hieronder lezen en helemaal onderaan vind je een Word-document waarin je de gegevens van de winkel en de gegevens van je welzijnsschakel kan invoegen.

Beste [naam supermarkt]

De verstrengde maatregelen die sinds 18 maart 2020 van kracht zijn om het COVID-19 virus in te perken zijn niet min. Als voedingswinkel zit u op de eerste rij om de klappen op te vangen en uw werk in moeilijke omstandigheden verder te zetten. Dit wordt enorm geapprecieerd. Ook wij zitten als vrijwilligers van Welzijnsschakel [naam welzijnsschakel] op die eerste rij. Wij organiseren op regelmatige basis een voedselondersteuning voor kwetsbare gezinnen in onze omgeving. 

Maar vandaag maakt het hamstergedrag van velen het onmogelijk voor ons om onze gezinnen van voedsel te voorzien. Het recht op voedsel is echter een grondrecht dat zich niet laat uitstellen tot na het bedwingen van het COVID-19 virus. Het waarmaken van solidariteit met de meest kwetsbare inwoners van onze gemeente of stad en het garanderen van het recht op voedsel vraag een inspanning van iedereen. Daarom vragen wij ook aan u om samen met ons dit recht te realiseren. U kan ons helpen door

  • Het aan de kant zetten van droge en verse voeding. Dit kan op een afgesproken tijdstip opgehaald door of geleverd worden aan de welzijnsschakel. Afhankelijk van eerder gemaakte afspraken kan dit aan verkoopprijs, aankoopprijs of gratis. 
  • Het opzetten van een solidariteitsactie waarbij klanten kunnen hamsteren voor 2. In samenspraak met vrijwilligers van de voedselondersteuning kunnen de nodige producten worden doorgegeven. Deze kunnen dan door klanten worden aangekocht ten voordele van de voedselondersteuning. Afhankelijk van nog te maken afspraken worden kosten zo gedragen door klanten, de voedingswinkel, het lokale bestuur en/of het voedselondersteunend initiatief. 
  • Het voorzien van financiële steun. Als welzijnsschakel kunnen wij door het massaal hamsteren niet langer rekenen op voedseloverschotten om onze voedselpakketten te vullen. Willen wij gezinnen toch voldoende voeding bezorgen, dan moeten wij deze zelf aankopen. Maar ook onze financiële draagkracht is beperkt. 
  • Het samen nadenken over mogelijkheden om in onze gemeente of stad iedereen van voedsel te voorzien. 
  • [aanvullen met eigen ideeën]

Tegelijk maken heel wat mensen in een armoedesituatie zich zorgen over het betalen met een bankkaart. Niet iedereen bezit immers een bankkaart. Mensen in een armoedesituatie, die in het bezit zijn van een bankkaart, geven aan dat ze vandaag geen of weinig krediet op hun rekening staan hebben. Vaak hebben zij nog wat cash geld in huis waarmee zij het hoognodige kunnen aankopen. Tegelijk vernemen we dat een aantal mensen hun uitkering contact ontvangen. Wanneer deze mensen vandaag in de supermarkt aangeven dat zij niet met de kaart kunnen betalen, heeft dit niks te maken met asociaal gedrag of onwil. We willen dan ook vragen om de mogelijkheid te blijven aanbieden om ook contant te betalen. We zijn ervan overtuigd dat dit mogelijk is terwijl ook nog de maatregelen om COVID-19 in te dijken gerespecteerd worden. 

Kunnen wij als lokale welzijnsschakel ook op u rekenen? U kan ons bereiken via [contactgegevens aanvullen: mail, telefoon, …]

Wilt u meer informatie over deze oproep, dan kan u steeds met uw vragen terecht bij onze koepelorganisatie Welzijnsschakels vzw: hanne.geukens@welzijnsschakels.be (coördinator) of lut.vandenbuverie@welzijnsschakels.be (projectmedewerker lokaal verbinden).

We wensen u verder veel succes en goede moed. 

En we hopen snel iets van u te horen.

Vriendelijke groet

[naam welzijnsschakel]